B. Négy hónapos képzés

SZUGGESZTÍV KOMMUNIKÁCIÓ A SZOMATIKUS ORVOSLÁSBAN

A Magyar Hipnózis Egyesület és a Semmelweis Egyetem Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinika (AITK) közös szervezésében. 

 

Időtartam: 1 félév (14 oktatási nap, hétvégente, naponta 4 óra)

Ára:  70.000 Ft / fő / félév

Akkreditált képzés, megítélt pontszám: 35 pont

A képzés vezető oktatója:

Prof. Varga Katalin 
pszichológus
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

A képzés alkalmai:

I. 2020. tavaszi félév: március-május (tömbösített képzés, 8 nap, naponta 8 óra) 

Helyszín: SZTE JGYPK, Szeged, 6725, Hattyas sor 10.

 

II. 2020. őszi félévében Budapesten: 2020. szeptember-december

  • szeptember 11-12. 
  • szeptember 25-26.
  • október 9-10. 
  • november 6-7. 
  • november 20-21. 
  • december 4-5. 
  • december 18-19. 

Helyszín: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, 1064 Budapest, Izabella utca 46. - 301-es terem

Jelentkezés a képzésre az alábbi űrlap kitöltésével: JELENTKEZÉSI ŰRLAP

Jelentkezési határidő: 2020. szeptember 4. 

 

További képzések 2021-ben kerülnek meghirdetésre! 

 

Tematika, leírás 

A tárgy képzési célja:

  1. felhívja a figyelmet arra, hogy bizonyos állapotokban (spontán vagy indukált transzállapotokban), olyan kognitív feldolgozási módot feltételezhetünk, amely sok vonatkozásában gyökeresen eltér a megszokott normál éber tudatállapotnak megfelelőtől,
  2. bemutassa e megváltozott működésmód törvényszerűségeit, annak jellemzőit, kiemelve a szuggesztiók iránti fokozott fogékonyságot
  3. áttekintést adjon, hogy ennélfogva ez a helyzet kétfelől is kitüntetett szuggesztiós szempontból: (a) egyrészt kedvezően alkalmazható minden jó szuggesztió, ugyanakkor (b) rendkívüli erővel hathat minden kedvezőtlen szuggesztív hatás.
  4. olyan kommunikációs megközelítést mutasson be, amely illeszkedve a betegnél fennálló kognitív feldolgozási módhoz minimalizálni igyekszik a kedvezőtlen szuggesztív hatásokat, ugyanakkor maximalizálni a szuggesztiókban rejlő gyógyító potenciált
  5. mindezt a mindennapi hagyományos (szomatikus) terápiás megközelítésbe beépíthető módon, hangsúlyozottan gyakorlati orientáltsággal.

 

Tanulási eredmények, kompetenciák

tudás:

  • A módosult feldolgozási mód jellemzőinek ismerete
  • A fontosabb szuggesztív technikák ismerete

attitűd:

  • Nyitottság, rugalmasság, képesség a változása
  • Pozitív, optimista szemlélet

képesség, készség:

  • A fontosabb szuggesztív technikák alkalmazása
  • A negatív szuggesztív hatások felismerése, kerülés
  • Pozitív szuggesztiók beépítése a napi gyakorlatba

 

A képzés főbb tartalmi, tematikai egységei

  • A hipnózis és a szuggesztív kommunikáció elkülönítése, felhasználási területei, a tények és gyakori tévképzetek a hipnózisról
  • A hipnotikus szuggesztiók különféle formáinak (direkt, indirekt, stb.) bemutatása, megbeszélése,
  • A raport fogalma
  • A negatív szuggesztiók a hétköznapokban és a perinatális események során, ennek kivédési lehetőségei
  • A disszociáció fogalma, hétköznapi és adaptív formái, a képzelet és abszorpció fogalma
  • Szuggesztiók a terepen: találkozás a szakemberekkel
  • Váratlan fordulatok, sürgősségi helyzetek,
  • Kompetencia-határok, amire vigyázni kell
  • Szuggesztív technikák gyerekekkel
  • Veszteségek: haldoklás, halál, gyász
  • Imaginatív technikák, a „vezetett képzelet” módszere
  • Metafora és a szimbolikus nyelvhasználat
  • A betegtájékoztatás jogi háttere és szuggesztív vonatkozásai
  • A kommunikáció fogalma, csatornái, jellemzői, hitelesség, őszinteség
     

Tervezett tanulási tevékenységek, tanítási módszerek

Elméleti és interaktív előadások, demonstrációk, kiscsoportos munka, helyzetgyakorlat, esetmegbeszélés,

 

Számonkérési és értékelési rendszere

Számonkérés 2 lépésben:

  • 1 eset részletes (vagy 3 eset rövidebb) bemutatása, a szuggesztív elemek és a hagyományos kezelési mód folyamatos követésével és hatásvizsgálatával. Feldolgozhatók honlapok, „saját élmények” (pl. fogorvosi kezelés során bennünket ért szuggesztiók), várótermekben, termékismertetőkön megjelenő szuggesztív elemek is. Mintadolgozatok elérhetők: www.sas-ok.hu oldalon.
  • Szóbeli vizsga (helyzetgyakorlatok a tanultak alkalmazásával)

 

Irodalom

Kötelező irodalom:

  • VARGA K., DIÓSZEGHY CS. (2001) Hűtésbefizetés, avagy a szuggesztiók szerepe a mindennapi orvosi gyakorlatban. Pólya Kiadó, Budapest.
  • VARGA K. (szerk.) (2005) Szuggesztív kommunikáció a szomatikus orvoslásban. Országos Addiktológiai Intézet, Budapest.
  • VARGA K. (szerk.) (2011) A szavakon túl. Kommunikáció és szuggesztió az orvosi gyakorlatban. Medicina Kiadó, Budapest.
  • VARGA K. (2013) Helyzet + oldások – kommunikációs stratégiák kiélezett orvosi helyzetekben. Medicina Kiadó, Budapest

Ajánlott irodalom:

  • VARGA K., SUHAI-HODÁSZ G. (2002) Szülés és születés, Lélektanon innen és túl. Pólya Kiadó, Budapest.
  • VARGA K., GŐSI-GREGUSS A. (szerk.) (2012) Tudatállapotok, hipnózis, egymásra hangolódás: Tisztelgő kötet Prof. Bányai Éva 70. születésnapja alkalmából. Budapest: L'Harmattan, 2012. 563 p. (ISBN:978-963-236-568-8)
  • BÁNYAI É, VARGA K. (szerk. 2013) Affektív Pszichológia. Medicina Kiadó, Budapest.
  • DÚLL, A, VARGA K. (szerk.) (2015) Rábeszélőtér: A szuggesztív kommunikáció környezetpszichológiája, L Harmattan Kiadó, Budapest.
  • VARGA Katalin (2017) A hipnotikus interakció fenomenológiája, Medicina kiadó, Budapest

 

Oklevél, tanúsítvány

A SE AITK által kiadott tanúsítvány.

 

A képzés önálló honlapjahttps://www.sas-ok.hu/ 

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.