Body-mind centering (BMC)

 

A BMC rövid története

A BMC nem más, mint egy képzeletbeli utazás az állandóan változó élő testben. A felfedező a tudat - gondolataink, érzéseink, energiánk, lelkünk és szellemünk összessége. Az utazás során megértjük, hogyan jut tudatunk kifejezésre mozdulatainkban. Felfedezzük az összefüggést a legalacsonyabb mozgásszint és a legdinamikusabb mozdulatsorok között. A test minden egyes apró szövetét megvizsgáljuk. Megnézzük, hogyan járul hozzá mozgásunk fejlődéséhez, és milyen szerepet játszik tudatunk kifejeződésének folyamatában.”

Az idézet Bonnie Bainbridge Cohentől, a BMC iskola megteremtőjétől származik. Cohen az iskola 1973-as megnyitása előtt mélyre ható tanulmányokat folytatott a mozgás- és tánctudomány területén, de tanulmányozta a harcművészeteket és a jógát is. 1983-ra dolgozta ki a BMC alapjait, de alapelveit folyamatosan újrafogalmazza. Tanítványaival együtt rendszeresen újraértékelik tapasztalataikat és további folytatják a kutatást.

 

A BMC lényege

A test a tudat mozgását követi. A mozgás minősége annak a vetülete, hogy a tudat hogyan nyilvánul meg a testben az adott pillanatban. A mozgás minőségének változása arra utal, hogy a tudat fókusza a testben megváltozott. Ugyanez visszafordítva: ha tudatunkat, vagy figyelmünket a test egy meghatározott részére irányítjuk, és ezek felől mozgásokat indítunk, akkor ezzel megváltoztatjuk a mozgás minőségét.  Így a mozgásra tekinthetünk úgy is, mint a tudat kifejeződésére, de akár eszköze is lehet annak, hogy változásokat idézzünk elő a test és tudat viszonyában.

A Body-Mind Centering egy mozgáselemző, újranevelő rendszer, amely egyszerre, egységben vizsgálja az ember mozgásának fizikai és lelki (tudati) összetevőit. A rendszer gyakorlati jelentősége azon alapul, hogy a mozgáson keresztül mind a fizikai, mind a tudati összetevőkre befolyással lehetünk, így korábbi mintáink, beidegzéseink hozzáférhetővé, "tapinthatóvá", végső soron átalakíthatóvá válnak.

 

A BMC szemlélete, gyakorlata

A BMC egy olyan megismerési folyamat, amely a nyugati orvoslás és tudomány általános rendszerét használja, de hatással vannak rá a keleti filozófiák is. Az ellentétes álláspontok ütköztetése helyett a kétféle elv egybesimítására törekszik. Az anatómiából és élettanból kiindulva tanulmányozza a testet, de nem csak elméleti tudást nyújt, hanem élményt, tapasztalatot is ad a testről belső élmények, érzések, állapotok megragadása révén. Segít tudatosan megtestesíteni a test minden rendszerét: csontrendszer, szalagrendszer, izomrendszer, pólyák, zsírszövet, bőr, zsigerek, belső elválasztású mirigyek, idegrendszer, immunrendszer, testnedvek; légzés és hangképzés; az érzékszervek és az észlelés dinamikája; mozgásfejlődési tanulmányok (mind a gyermek fejlődése, mind az állatvilágból ismert törzsfejlődés szempontjából); valamint a lelki és testi élmények összehangolása. A gyakorlatok során megismerhetővé válik, hogy az egyes szervek, szervrendszerek milyen különböző minőséget biztosítanak a mozgásnak, miként vesznek részt a mozgásfejlődési folyamatokban, milyen szerepük van a személyek közötti kommunikációban és általában a tudat kifejeződésében. A foglalkozásokon ezek az általában csak távoli tanulmányainkból felderengő, illetve orvosi szövegkörnyezetben hallható fogalmak élményszerűen megtapasztalható, konkrét, életteli „részünkké” válnak.

A BMC a csecsemők mozgásfejlődésének megismerésére, megértésére is nagy hangsúlyt fektet. Sajátossága, hogy a jellegzetes csecsemőmozgások változását az evolúciós fejlődéssel hozza párhuzamba: az egysejtűektől a puhatestűek és az előgerincesek mozgásformáin át jut el a gerincesekre jellemző, ismert mozgásformákig. Központi kérdése, hogy hogyan lehet a felnőtt a lehető legpozitívabb hatással – főként ha a gyermek sérült – a baba fejlődésének alakulására. A mozgásfejlődés az értelmi és érzelmi fejlődésre is hat, így különösen fontos, hogy a viszonyulás az adott gyermek sajátosságaihoz illeszkedjék, azt támogassa, építve annak természetes érdeklődésére, együttműködésére. Ez által lehetővé teszi az esetleges funkciózavarok helyreállítását, illetve megelőzi a gyermek kibontakozását akadályozó későbbi zavarok kialakulását.

 

A BMC alkalmazási területei

A BMC egyszerre oktató, ugyanakkor terápiás módszer is. Az alkalmazott technikák – mozgás, légzés, hangadás, érintés, relaxációs és figyelemgyakorlatok, kreatív kifejezési formák – segítségével a résztvevők:

  • megismerik testük felépítését, működését;
  • útmutatást kapnak, hogy miként fedezhetik fel és használhatják a legoptimálisabban a testük nyújtotta lehetőségeket;
  • pozitív testélményekhez jutnak, és ezzel megtanulnak bízni a testükben;
  • felfedezhetik a testben rejtező lelki, szellemi és spirituális tartalmakat;
  • segítséget kapnak a gyógyuláshoz, az önismerethez, az egyéni fejlődéshez.

Ajánlott szakembereknek és laikusoknak egyaránt: bárkinek, akit saját mozgása, vagy a mozgáson keresztül önmaga felfedezése érdekel, vagy csak a mozgás öröméért szeretne tapasztalatokat szerezni, akár szülőként, akár gyermekként.

 

Tájékoztató honlapok, szakirodalom

  • Body-Mind centering 
  • Cohen, B. B. (2008): Sensing, feeling and action, The experiential anatomy of Body-Mind Centering. Contact Editions, Toronto, Canada.

 

Az összefoglalót készítette

Bujáki Gabriella, Mády Anna

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.