Fókuszolás

Összeállította: Novák Julianna

1. A módszer lényege

A fókuszolás a személyiség változását, fejlődését és erősödését szolgáló eljárásmód, melynek minden mozzanata természetes, velünk született.

2. A módszer rövid története

Elméletét és gyakorlatát Eugene T. Gendlin filozófus és pszichoterapeuta, a humanisztikus pszichológia jelentős képviselője, Carl Rogers egyik tanítványa, a chicagói egyetem tanára írta le, fejlesztette tovább. Alapgondolata szerint a testünk jól ismeri érzéseinket, nehézségeinket, dilemmáinkat és ezek hátterét, összefüggéseit. A fókuszolás a figyelem tudatos ráirányítása az élethelyzetekhez kapcsolódó testi érzetekre, és ezek jelentésének minél teljesebb és mélyebb átélésére. Gendlin felhívja rá a figyelmet, hogy a fókuszolás hatékonyan ötvözhető más pszichoterápiás módszerekkel, önmagában nem egyenértékű a pszichoterápiával, azonban nagyban elősegíti annak sikeres kimenetelét.

3. A fókuszolás működése

Problémáink megoldását, a pozitív változásokat a testünkkel kialakított elfogadó, nyitott kapcsolat mozdíthatja elő. A belső fejlődés természetes folyamatának újrafelfedezése által megindulhat az erősítő változások sora, mely megjelenhet viselkedésünkben, választásainkban, életünk vezetésében. A különböző élethelyzetekhez kapcsolódó testi és lelki reakciónkra fókuszáló figyelem elősegíti önmagunk jobb megértését, környezetünkkel pedig az őszinte kapcsolat kialakítását és fenntartását.

A mindennapok folyamán számtalan inger – érzelem és indulat – fut keresztül testünk beidegzésén, melyek nem vonják magukra figyelmünket, azonban alapvetően meghatározzák állapotunkat. A fókuszolás folyamatában ezek a mindennapokban láthatatlan testi érzetek figyelmet kaphatnak. Lehetőségünk van rá, hogy ezeket a belső állapotokat közelebbről is megvizsgáljuk, és ráleljünk jelentésükre.

4. Fókuszolás a perinatális időszakban

Várandósok számára segítséget jelenthet a fókuszolás a különféle testi és lelki változások jobb megértésében és elfogadásában, a babával való kapcsolat kialakításában, a szükségleteire történő ráhangolódásban, a természetes szülés útjában álló esetleges akadályok leküzdésében, a kompetens szülővé válásban. A szülés után lehetőséget ad a folyamat során megélt élményeknek az elmesélés szintjén túl mélyebb, tudatosabb módon történő feldolgozására is.

A gyerekekkel való kapcsolatban a felnőttek fókuszolási beállítódásának érvényesülése lehetővé teszi a gyerekek érzelmi szükségleteinek megértését, elfogadását. Az ezekre történő reflektálás serkenti önismeretük fejlődését, együttműködési készségük erősödését, növeli az érzelmi intelligenciát.

A fókuszolás hozzásegít, hogy jobban megértsük, mi is a valódi, legbensőbb személyes viszonyulásunk egy-egy helyzethez, miért kavar fel egy adott konfliktus, vagy éppen mitől, hogyan, és mikor érezzük jól magunkat, s hogyan tudunk megőrizni, felidézni és újra átélni egy kellemes érzést, átélt élményt, amikor szükségünk van rá. Minden egyes fókuszolás más és más, egyedi, megismételhetetlen, a maga módján egyfajta energiakútként szolgálhat mindazok számára, akik bátran merítenek belőle.

A fókuszolás ajánlott mindenkinek, aki mélyebb önismeretre vágyik, szeretne változtatni közérzetén, vagy egyszerűen szeretné tudatosabban megélni mindennapjait.

5. Mi várható a fókuszolástól?

  • pár óra nyugalom
  • megkönnyebbülés
  • szemléletbeli változás
  • önmagunk jobb megértése
  • emlékek, lehet, hogy könnyek
  • kevesebb önbírálat, optimistább életszemlélet
  • kérdésfeltevés és őszinte válasz (saját magunktól)
  • várandósan a szorongások oldódása által könnyebb szülés
  • egy belső, képzeletbeli ÚT, ami később újra megtalálható, újra járható
  • önmagunkhoz és másokhoz való sokkal elfogadóbb hozzáállás, őszintébb kapcsolat
  • képesség az éppen aktuális és gondot okozó probléma önerőből történő megoldására
  • tanulható, később egyedül is alkalmazható technika, egy önfejlesztő, személyiségfejlesztő eljárásmód ismerete

6. A fókuszolás menete

Az első beszélgetés után, amikor sikerült megismerkedni a kísérővel és a munkamódszerével, s az elfogadhatónak bizonyult, kölcsönös megállapodás születik a további találkozások számáról, időtartamáról.  Az egyéni konzultációk 1,5-2 órásak, a csoportok kölcsönös megállapodás alapján szerveződnek.

7. Honlapok, ajánlott irodalom:

The Focusing Institute: http://focusing.org/

http://www.focusing.org/hu/index.htm

http://fokuszolas.hu/

Gendlin, E.T. (2000): Fókuszolás - Életproblémák megoldása önerőből. Edge Kiadó, Budapest

Gendlin, E.T. (2000): Álomfejtés - Testünk bölcsessége. Edge Kiadó, Budapest

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.