Feldenkrais-mozgásterápia

Összeállította: Velkei Éva, Rosenbaum Eszter

„Az élet maga a mozgás. Ha a mozgásunkat jobbítjuk, életünk minősége lesz tőle jobb.”

(Moshe Feldenkrais)

Természetesnek tűnik, hogy jövünk-megyünk, lehajolunk, lefekszünk, emelünk, sportolunk, táncolunk, s mindezen fizikai aktivitást meg tudjuk csinálni. Pedig ezen mozgásformák megszokott kivitelezése során gyakran testtartásunk, és az a mód, ahogy tagjainkat mindehhez használjuk bizonyos mozgásszervi problémákhoz vezethet, a mindennapos stressz, illetve bizonyos sérülések ezt még tovább fokozhatják. A rendszeres ingerre adott rendszeres válasz olyan állandó izom összehúzódást okoz, amelyet akaratlagosan már nem is tudunk ellazítani, az életkor előre menetelével egyszerűen rászokunk ezekre a mozgásokra.

Az életben oly sok mindenen lehet változtatni, jobbítani, ha van tudásunk, ismeretünk, akaratunk és támogatónk abban, amiben a változtatást szeretnénk elérni.

 

1. A módszer lényege

A Feldenkrais-módszer azon lehetőségek közé tartozik, melyek az önismeretre, az érzékelésre, a tudatosságra, a szelídségre építenek. Ezek a foglalkozások segítenek a mozgás,- és tartásproblémákkal küzdőknek, ülő foglalkozásúaknak, hát,- derék, nyak, végtagfájdalmakkal élőknek, de ugyanúgy szólnak azoknak is, akik szeretnék könnyedebben végrehajtani hétköznapi tevékenységeiket, és életük során minél tovább élvezni az olajozottabb mozgás érzését. Segíthet még sportolóknak, színészeknek, zenészeknek, akik testük intenzív igénybevételével érezhetnek fájdalmat, fáradságot, vagy éppen a könnyed, elegáns mozgást sajátíthatják el e módszer által.

 

2. A módszer rövid története

A módszer kitalálója - Moshe Feldenkrais - maga is aktív sportoló volt, futballista és feketeöves dzsúdó mester, egyben tudós ember is, aki mérnökként és atomfizikusként nyitott volt más tudományágak iránt is. Évekig tanulmányozta az anatómiát, fiziológiát, neurológiát, pszichológiát. Személyes indíttatása (térdsérülése, melynek műtét utáni javulását az orvosok 50%-ra becsülték) és holisztikus gondolkodása segítette abban, hogy operáció nélkül fölépülhetett sérüléséből, és megalkothatta ezt a különleges testi (szomatikus) oktatási rendszert. A világ különböző részein, mintegy négyezer hivatásos oktató tanítja a gyakorlatokat.

 

3. A módszer menete

Az emberek egy része szeret csoportban tanulni, mások inkább az egyéni figyelmet igénylik. A Feldenkrais órákon mindkettőre van lehetőség. Az egyik típusú foglalkozás csoportos – a Tudatosság Mozgás Által (ATM), a másik egyéni – a Funkcionális Integráció (FI). Mindkét órának a lényege ugyanaz, a mozgásminták kipróbálásával, megérzésével a régi megszokottat felülírja a megtalált kényelmesebb megoldás.

Bármelyik utat is választja az érdeklődő, megtanulhat tudatosabban élni, a mindennapokat kellemesebbé és hatékonyabbá változtatni. A cselekvés, a test, a mozgás és az elme harmóniába kerül. „Hogy a lehetetlen lehetséges, a nehéz könnyű, a könnyű elegáns legyen.” (Moshe Feldenkrais)

4. Tájékoztató honlapok, szakirodalom:

http://www.feldenkrais.hu

http://www.feldenkrais-budapest.hu/modszer.html

Russel, R. „004): Hátat fordítani a fájdalomnak. A Feldenkrais-módszer gyakorlati alkalmazása, Z-Press, Miskolc

Feldenkrais, M. (2006): A világhírű Feldenkrais-módszer. Édesvíz Kiadó, Budapest

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa.